Írjunk recenziót, de hogyan?
Recenziót írnál, de hogyan is kezdj hozzá, milyen szempontokra figyelj? Több kiadónak is feltette a kérdést Adri, köztük nekünk is.

Athenaeum kiadó is megkapta a kérdéseimet.

Mire figyeljen egy kezdő blogger, hogy érdekes, figyelemfelkeltő legyen a blogja egy kiadó számára?

Kiadói szempontból az az érdekes blog, amit olvasnak, ami „szembe jön” (osztják, beszélnek róla, idézik, vitatkoznak vele), és ami így képes aktivitást kiváltani az olvasóból.

Egy kiadónak mit takar a jó recenzió fogalma? Hosszú vagy rövid legyen? Fülszöveggel vagy saját megfogalmazással, Spoilerrel vagy anélkül?

Kiadó szempontból a jó recenzió a könyv valamely témájáról/probléma felvetéséről szól, egyedi hangon, izgalmasan, úgy megírva, hogy annak az érdeklődését is felkeltse, aki a könyvet nem olvasta. Az igazán hatékony recenzió a legtöbbször pici online esszé. És ezek mindig a recenzens személyétől, gondolataitól érdekesek.

Mik a leggyakrabban elkövetett recenziós hibák? (Gondolok itt a helyesírásra vagy hasonlókra)

Hiba az, ha érdektelen, unalmas egy poszt/recenzió. Mert az unalmasnak mutatja a könyvet is.
Szerény értékű megoldás, ha valaki átmásolja a könyv fülszövegét, és kanyarint hozzá két sor véleményt, vagy éppen csak elmeséli az egész könyv cselekményét, saját plusz gondolatok nélkül.

A negatív poszt is jó reklám? Vagy mindenképpen próbáljunk meg a könyv jó tulajdonságaira koncentrálni?

Minden sikeres könyvet rossznak, gyengének tart egy olvasói csoport, és a legtöbb könyvnek van egy olyan olvasói közössége, amely tagjai számára fontos az adott könyv. A kiadói szempontból releváns recenziót az a gondolat irányítja, hogy miféle olvasó számára válhat fontossá/érdekessé az adott mű.

Mitől építő egy kritika a kiadó számára és honnan sértés inkább?

 Kritika egy kiadó számára nem lehet sértő, ilyen nincs. Ha bíráló, akkor sem, ha rossz indulatú, akkor sem. Legfeljebb egy idő után az ilyen szerzők írásait nem olvasom el. Ha azt lehet érezni egy kritikán, hogy valójában csak a szerző márkáját építi, a kritizált könyv igazából csak eszköz erre, akkor nehéz komolyan venni az érték ítéletet – de az ilyen sem sértő. Ha van mibe belekötni, akkor a kiadó valamit nem csinált jól. És minden könyv esetében van olyan, amit nem csinált jól. Tökéletes könyv, tartok tőle, utoljára a Frobenius-tól jött ki – de ott Rotterdami Erasmus volt a szerkesztő.

Saját hangon, széles olvasó körrel izgalmas írásokat – és minden kiadó szeretni fogja a blogot.
Szabó Tibor Benjámin

 

http://adrikonyvmoly.blogspot.hu/2015/06/irjunk-recenziot-de-hogyan.html

Hamburger csalamádé nélkül
Az első McDonald\'s 1988-as megnyitása szimbolikus eseménnyé vált. Az ,,igazi" - tehát már nem csalamádés - hamburgerért kígyózó Régiposta utcai sorok jelezték: ahogy a magyar nép készen...
Fordította: N. Kiss Zsuzsa
A szenvedély hatalma
Betekintés a vágyba: három amerikai nő szexuális életének megragadó igaz története. A vágy izgató és gyötrő. Uralja gondolatainkat és felborítja életünket. Rejtett mozgatónk, amely...
további újdonságok »
Hamburger csalamádé nélkül
Az első McDonald\'s 1988-as megnyitása szimbolikus eseménnyé vált. Az ,,igazi" - tehát már nem csalamádés - hamburgerért kígyózó Régiposta utcai sorok jelezték: ahogy a magyar nép készen...
Fordította: N. Kiss Zsuzsa
A szenvedély hatalma
Betekintés a vágyba: három amerikai nő szexuális életének megragadó igaz története. A vágy izgató és gyötrő. Uralja gondolatainkat és felborítja életünket. Rejtett mozgatónk, amely...